Glædelig 1. Maj Arbejdernes Internationale Kampdag! ✊❤️

Klik på foto gå til Sinem på Facebook

3 taler, et live indslag i TV2 Nord, en masse røde sange, god stemning og arbejderbjesk lavet på porse, blev det til i dag!

Herkesin 1 Mayıs İşçi ve Emekçiler Bayramı kutlu olsun!
Yek Gulan Pîroz bê!

Min sidste tale var i Frederikshavn, og den lød således:

Glædelig Arbejdernes Internationale Kampdag!

Denne dag er meget betydningsfuld for alle os der er samlet her i dag.
Det er i hvert fald min yndlingsdag på året. Mine første minder om dagen er helt tilbage fra 5 års alderen.
Hvert år på 1. Maj tog min mor mig med til Munkemose i Odense, hvor der var hyggelige boder, mad, taler og kampsange. Her fortalte de voksne mig om fagbevægelsen, solidaritet og om påskestrejkerne.
Jeg lyttede med beundring, og selvom jeg ikke forstod det hele, så kunne jeg tydeligt mærke fællesskabsfølelsen.
Fællesskab…
fællesskab, mod og solidaritet, det er hele essensen ved 1. Maj for mig.

Fællesskab, mod og solidaritet, det er hele essensen ved 1. Maj for mig
Vi skal være stolte af de arbejdere der før os, har turde råbe op om dårlige forhold, og kæmpet for bedre løn, bedre arbejdsforhold, og bedre arbejdstid. Og vi skal være mindst ligeså modige som dem, bære fanen videre, og forsat kæmpe. For der er stadig så meget at kæmpe for.

En fair pensionsalder
Det kan godt være at gennemsnitsalderen for den danske befolkning stiger, men den stiger ikke på samme måde i de forskellige arbejdsgrupper og samfundsklasser. Derfor er dette argument for en stigende pensionsalder ugyldig. Derudover er en stigende levealder ikke ensbetydende med, at ens arbejdsalder også stiger. Musklerne og kroppen bliver svagere. Derfor inviterer vi i Enhedslisten partierne til at opsige velfærdsforliget. Vi ønsker en holdbar løsning i dag, og ikke først en gang i 2040
Bjarne Lausten, det gælder også Socialdemokratiet. Så meld jer da ud af velfærdsforliget. Enhedslisten har haft en holdbar løsning til pensionsalderen siden 2017.

Velfærden bliver udhulet
Vi skal have afskaffet 2% besparelserne, og give velfærdens helte flere kollegaer, det fortjener de! Og vi kan ikke være dem andet bekendt! De er fundamentet i vores samfund!

Og vi må og skal have indført minimumsnormeringer. Både for vores børns skyld, men også for de ansattes. Alt andet er uansvarligt! Vi kan ikke have et velfærdssamfund, hvor medarbejderne går ned med stress, fordi de hele tiden må løbe stærkere, føler sig utilstrækkelige og begår forståelige fejl, fordi de netop arbejder under pres, og derefter må føle enorm skyld.

Arbejdsløsheden og 64.500 børn der vokser op i fattigdom
Når vi taler om arbejdernes internationale kampdag, må vi ej heller glemme de af vores kollegaer, der står udenfor arbejdsmarkedet. At stå udenfor arbejdsmarkedet, er ikke et valg man tager. Enten har man modtaget en fyreseddel eller også er man simpelthen for syg til at arbejde. Det skal man hverken udskammes eller straffes for. Vi lever i et af verdens rigeste lande, alligevel har vi indført så mange skrækkelige reformer, at hele 64.500 børn må vokse op i fattigdom! Det er fuldstændig uacceptabelt at disse børn ikke kan deltage i ligeså mange sociale aktiviteter som deres jævnaldrende, at deres forældre må undvære medicin, og også må skippe tandlægebesøg, fordi der simpelthen ikke er råd! Vi kan alle ryge ud i arbejdsløshed, og vi må derfor alle kæmpe imod kontanthjælpsloftet. Den må og skal afskaffes!

En af de ting jeg går til valg på er gratis tandlæge til alle, for alle borgere fortjener samme ret til sundhed!

Overenskomstforhandlingerne i 2018 – sammenhold giver styrke!
Starten af sidste år stod på OK18 forhandlingerne, vi så hvordan sammenhold på tværs af de forskellige faggrupper gav styrke. Og det skal vi blive ved med, også under næste OK-forhandling. Og også med de DSB ansatte der kæmper lige nu. For sammen er vi stærkest! Vi husker alle tydeligt hvordan nogen partier sagde, de blandede sig udenom forhandlingerne, samtidig med at de stemt FOR lockout i KL.
Jeg kan stå her og garantere jer for, at det ALDRIG er noget Enhedslisten vil gøre. Vi er ikke bange for at vælge side i forhandlingerne, vi er ALTID på arbejdernes side. Og vi vil altid stemme imod lockout.

Velfærdsdemonstrationer mod budgetloven
14. maj vil der være Velfærdsdemonstrationer mod budgetloven. Lige nu har vi kun to demonstrationer på benene. En i København og en i Thisted. Der vil forhåbentligt være demonstrationer i hele landet.
Jeg ved mange partier ikke vil diskutere budgetlov op til et EU-valg, når man selv har været med til at tilslutte Danmark til EU’s finanspagt, for det er der, kravet om en budgetlov kommer fra.
Men vi må altså komme ud af den finanspagt, budgetloven skal skrottes. Og kommuner og regioner skal have de fornødne midler til at sikre velfærden.

Solidaritet
Solidaritet er mange ting, og den kan man have med både dem man kender, men også med andre venner. Kære medmennesker der må flygte fra krig og rædsel. Krige vi selv har haft en finger med i. Vi skal række en hånd ud, og vise solidaritet. Og ikke bare smide dem i udrejsecentre. Især børn skal ikke vokse op i et fængsel som Sjælsmark. Vi kan ikke bare lukke øjnene og lade som ingen ting!
For som Carl Scharnberg sagde:
Hvis solidaritet er blot noget man ønsker, når man selv trænger til den, så findes solidariteten ikke mere

De kommende valg
Vi har et EU-parlamentsvalg lige om hjørnet, lad os her sætte vores kryds ved solidaritet og grøn omstilling, sætte det ved bekæmpelsen af socialdumping og imod skattely.
Vi har også et folketingsvalg, Lars Løkke har allerede slået rekord som nøler, og kan snart ikke trække den mere. Han tror måske han kan slippe, og at vi glemmer det. For han ved hans tid i dansk politik er slut efter dette valg! At han aldrig bliver Danmarks statsminister igen! Men du slipper ikke Løkke, du skal af senest 17. Juni nogen varsler det udskrevet allerede i morgen. Jamen, han kan da bare trykke på den knap! Vi er klar! Vi er klar til at lade velfærden sejre over skattelettelser. Og klar til at solidariteten og kærligheden skal sejre over had og splittelse, som har været på mode den seneste tid.
Og vi er klar til at sætte vores fælles klode øverst, og over virksomhedernes profit!

Jeg ønsker jer alle endnu en gang en glædelig Kampdag, kammerater!

Sinem på Facebook

Klik på billedet og gå til Ø’s folketingskandidater i Nordjylland