Prøv noget nyt: REJS DIG FRA MOBILEN!

Af Asger Sylvest Pedersen

Hysteriet på de sociale medier er i gang – Folketingsvalget nærmer sig! Det er tydeligt, at de sociale medier tager pippet fra både politikere og vælgere. Tid bruges på ligegyldige små-emner – de store linjer i politik lades i stikken.  ”Følgere” på Facebook er vigtigere end at være oprigtigt tilstede blandt sine vælgere!

Kald mig bare en gammel sur mand: Jeg forbliver i den menneskelige, fysiske verden. Hellere 5 minutters direkte kontakt med en tilfældig medborger på gaden end 5000 følgere på et latterligt medie! Der sker ikke en rygende fis, så længe vi lader os forføre til at tro, at uforpligtende ”likes” på Facebook kan være fødselshjælper for forandring!

Men måske ønsker den almindelige borger ikke forandring? I så fald skal man holde op med at jamre over at vore ældre må sidde i en beskidt ble. At vores børn ikke har nok pædagoger at støtte sig til i institutionerne. At uddannelses-forringelserne frustrerer de unge. At personalet på sygehusene løber forpustede rundt for at yde en nogenlunde behandling. At almindelige lønmodtagere stadig må slide sig op – nu længere og længere – mens topcheferne forgylder hinanden.

Vi har totalt mistet proportionssansen – og lader os i stedet betage af en ligegyldig kattekilling eller et underlødigt udsagn fra Martin Henriksen (DF) på et eller andet latterligt medie. Prøv noget nyt: Rejs dig fra mobilen og gå ned på gaden for at møde dine medborgere! Du har bl.a. chancen d. 6. april, hvor der vil være demonstrationer for bedre normeringer i daginstitutionerne i mange af landets byer. Børnenes betingelser er grundlaget for hele samfundets virke!

Tid og sted kan du sikkert finde på de sociale medier – det er de udmærket anvendelige til! Det vigtige er at du letter rumpen og går ud for at mærke fællesskabet. De gule veste i Frankrig har vist, at ting kan forandres ved fælles aktion – om end de voldelige excesser er uacceptable! Vi kan også gøre det i Danmark. Om vi bliver 5 eller 500 er ligegyldigt: VI VIL VÆRE NÆRVÆRENDE OG TILSTEDE – OG SAMMEN KRÆVE FORANDRING!