Thisted

Den gode nyhed er, at vi KAN gøre noget ved klimaproblemet – hvis vi vil!

af Berit Raldin, folketingskandidat i Thisted-kredsen

De fleste ville ønske, vi kunne gøre noget for klimaet, før det er for sent, men det er svært ikke at føle sig magtesløs og få lyst til at lukke af for det hele. Der er stærke interesser, der prøver at bilde os ind, at vi bliver fattige og skal leve som i stenalderen, hvis vi aktivt skal undgå at ødelægge kloden, men det er ikke sandt.

Sidste uge lancerede vi i Enhedslisten vores helt konkrete og fuldt finansierede klimaplan for hvordan vi sammen kan mindske Danmarks klimabelastning og skabe et samfund, hvor vi ikke udleder mere CO2, end vi optager. Uden at det går ud over dem med de mindste indkomster og almindelige, hårdt arbejdende borgere. Vores klimaplan viser sektor for sektor hvad der konkret skal gøres, hvad det koster og hvor pengene skal komme fra. Planen blev modtaget rigtigt godt.

Men én ting bekymrer særligt os, som bor langt fra de større byers offentlige transport. Har de letsindige Københavnere forestillet sig, at vi, der bor i områder som Thy og Mors, skal klare en travl hverdag med arbejde og børn med offentlig transport? Hvorfor skal vi straffes med højere benzinpriser og forbud mod salg af nye benzin-og dieselbiler fra 2022/25?

Det skal vi heller ikke. Afgifterne for at køre i benzin og dieselbiler – højere registreringsafgift, højere benzinpriser og vejafgift særligt i de store byer – skal ikke ryge i statskassen, men bruges på at lempe afgiften på elbiler betydeligt (Vi vil give 100.000 til købet af elbil, og 20.000 i skrotpræmie for den gamle benzin -eller dieselbil), fremme offentlig transport, og endelig skal dem med de lave og mellem indkomster have pengene retur via en grøn check.

Der er ingen der tror, at vi alle fra i morgen kan købe en Tesla. Jeg har aldrig haft råd til en fabriksny stor bil til min langbenede familie (heller ikke en benzin-én af slagsen), men udviklingen af nye billigere og mere langtrækkende elbiler går stærkt, og får vi dem gjort attraktive via et anderledes afgiftsystem, kommer der også et brugtbilmarked med dem i løbet af få år. Men til det er der brug for politisk handling, der presser bilproducenterne og energisektoren til at ændre spor. Markedskræfterne og det individuelle forbrugsvalg kan ikke redde klimaet. Så ikke flere abstrakte klimamål og skåltaler, men handling og konkrete tiltag her og nu!

”DET BEGYNDER MED HINANDEN” – 75 års fødselsdags-koncert med Arne Würgler i Thisted

“DET VI KÆMPER FOR – ER DET VI KÆMPER MED”

Dette smukke budskab vil fredag d. 2. november 2018 kl. 19.30 blive til virkelighed og vil blive fejret ved en koncert i Plantagehuset, Plantagevej 18, 7700 Thisted.

Overskriften for koncerten er:

DET BEGYNDER MED HINANDEN

“Vi er selv historie”, sagde PH engang. Ja, og der er altid en lille og en stor historie.

Den store historie er 2. verdenskrig, og den lille historie begynder for Arne Würgler for 75 år siden den 30. oktober 1943. Danmark er besat af en fremmed magt. Men netop dette år begynder også modstanden og ønsket om frihed at bryde frem i vores land og give håb. En både politisk og kulturel modstandskamp ser dagen lys i Danmark.

Koncerten “DET BEGYNDER MED HINANDEN” vil med sange og tekster fortælle om modstanden og dens historie, som den foldede sig ud fra 1943 til i dag, og som den blev oplevet af Arne Würgler og mange andre.

Modstanden begyndte allerede i skoletiden og var næret af usikkerhed, frygt og manglende selvværd. Mødet med datidens sorte skole blev for mange et voldsomt og mørkt minde, som de har båret med sig lige siden dengang.

Dette mørke minde skabte forudsætning og grobund for det senere ungdomsoprør, der nu i 2018 fejrer sit 50 års jubilæum. Senere kom kvindernes egen kamp, modstanden imod Vietnam-krigen, EF, borgerskab, voksende ulighed osv. En fælles ”modstandens historie”, som vi kender så godt, og som mange i Arne Würglers generation har stærke og klare minder om.

Modstanden har sin egen bevidsthed, sit oprør, sin vrede og sin indignation. Men den rummer også sin egen kultur og historie om identitet, selvværd og glæde med musik, der spænder fra jazz til rock og omfatter et utal af sange med danske ord.

Arne Würgler blev ”Røde Wilfred”, kendt fra Christiansborgs slotsplads og utallige demonstrationer mod og med hvad der skete og rørte sig i den fælles verden. Udelukket fra DR og hånet af datidens højre-politikere. Han blev også talsmand for kollegaer i musikverdenen. Det kom til at handle om at tage stilling og finde et nødvendigt og relevant udtryk. Et udtryk, som kunne bevæge og meget gerne gøre verden til et bedre sted at være for de mange. Alt dette vil koncerten gøre levende.

Med i Plantagehuset har Arne Würgler inviteret kunstnere, som han har arbejdet sammen med i de senere år: Banjodronningen Sine Bach Rüttel, guitarlegenden og veteranen Nils Tuxen samt – som ”special guest” – skuespilleren og sangeren Mette Marchmann, som er kendt for sine præcise og smukke fortolkninger af Trilles sange.

På scenen vil de fejre oprørets og modstandens sange igennem 75 år. For Arne Würgler blev bl.a. Poul Henningsen, Bertolt Brecht og Tove Ditlevsen stjerner, inden han – sammen med bl.a. Benny Holst og Jesper Jensen i fællesskabet Agitpop – selv kom på banen.

Koncerten er tilrettelagt sammen med teaterinstruktøren Jakob Oschlag, som Arne Würgler har arbejdet sammen med siden forestillingen på Fiolteatret: “HUSKER DU VOR SKOLETID” (1971).

Koncerten er et helt unikt program med sange fra dengang og til i dag under mottoet:

DET VI KÆMPER FOR ER DET VI KÆMPER MED

Vi håber, at rigtig mange vil komme og opleve fællesskabet omkring denne særlige koncert i Thisted.

Billetprisen er kr. 150,- i døren og 125,- ved forudbetaling.
Bestilling af billetter:  Mail med navn + antal billetter til koncert.thymors@gmail.com – herefter får bestilleren en mail med konto-nr. for indbetaling.